TRANSIÇÕES E PREVENÇÃO: O CASO DO HIV/SIDA
Ana Monteiro
DOI:
https://doi.org/10.70634/reid.v2i3.29Keywords:
Transição, prevenção, ensino, HIV e SIDA, Transition, Prevention, teaching, HIV and AIDSAbstract
As transições, prevenção e o HIV/SIDA são objecto do artigo. As dimensões (social e económica) permitem a percepção dos desafios que o país enfrenta no âmbito de ensino (secundário, superior), emprego e saúde (HIV/SIDA). O objectivo do artigo e perceber que a ausência de interação das dimensões escolhidas entre outras coloca desafios de exclusão nas transições aos diversos níveis. O artigo inspira-se na pesquisa reali-zada em 2007|2008 nos distritos de Dondo e Maringue na Provincia de Sofala. Tratava-se de um estudo et-nográfico em que observação participante, geração de dados por si própria, narrativas, e grupos focais de discussão foram privilegiados, para alem da diversa literatura que versa sobre problemáticas de ensino e emprego. As consequências do HIV e SIDA são um processo reflectindo-se na redução do número de pes-soas com formação, experiência profissional e de gestão, e na diminuição de proactividade das pessoas da-queles níveis de ensino referenciados em manter o fluxo de pessoal no mercado de trabalho. Resulta que as instituições tornam-se frágeis no atendimento as exigências de ensino e emprego porque afectadas pela perca de quadros devido ao HIV|SIDA.
Transitions, prevention and HIV|AIDS is the article objectives. Social and economic Dimensions allow the perceptions of challenges in the country face at the (secondary and high) education, employment and health (HIV|AIDS). The aim of the article is to perceive that the absence of interaction of the selected di-mensions among others place the challenges of exclusion of transitions in diverse levels. The article was in-spired from the research done in 2007|2008 in the Dondo and Maringue districts of Sofala Province. Meth-odologically It was an ethnographic study and participant observation, self-generated data, narratives and focal discussion groups were privileged out of the diversity of literature that portray on education and em-ployment. The consequences of HIV and AIDS are the process reflecting in the reduction of the number of people in the working. Us consequence of HIV and AIDS are a process reflecting in the reduction of number of people with the education, professional experience and the management and in the proactivity reduc-tion of people of those levels of education referred on the maintenance of the people flux in the working place. It can be seen that institutions become fragile on the in the attendance of education and employment and education because affected by the loss of the staff due to the HIV|AIDS.